Tehnici pentru mai multa inteligenta

Tehnici pentru mai multa inteligenta

Inteligenta emotionala este capacitatea noastra innascuta de a simti, folosi, intelege, exprima, identifica, invata, explica si de a ne controla emotiile. Inca de mici, invatam sa facem fata  propriilor noastre emotii si ale celor din jur.

In copilarie am invatat sa plangem sau sa tipam atunci cand ni se facea frica, asteptand cu nerabdare ca mama sa vina si sa ne ia in brate. Si de multe ori schema asta chiar a functionat… Dar am mai  invatat si ca atunci cand mama era nervoasa sau suparata era mai bine sa nu tipam prea mult.

Toate actiunile noastre precum si intregul nostehnici-pentru-mai-multa-inteligentatru comportament au la baza emotiile. Simtim inainte de a gandi. Ne dorim sa ne simtim iubiti, pretuiti, fericiti. Asta e… emotiile si sentimentele ne caracterizeaza intr-un mod profund natura noastra de fiinte umane.

Odata cu aparitia conceptului de inteligenta emotionala sufletul si-a recapatat locul  binemeritat in cercetarile psihologilor. Pana in acel moment, psihologia cognitivista sustinea ca IQ, coeficientul  inteligentei rationale, academice, este principalul factor care determina succesul si reusita. Totusi, studiile facute pe mai multe persoane care aveau un  IQ ridicat au dovedit ca singura, inteligenta mentala a individului nu putea sa-i asigure reusita profesionala si nici fericirea din viata de zi cu zi. S-a ajuns astfel la concluzia ca modul in care ne gestionam sentimentele si emotiile ne poate asigura succesul pe care ni-l dorim.

Din fericire si spre deosebire de IQ, care este un dat cu care venim si care cu greu se modifica in timpul vietii, inteligenta emotionala se poate imbunatati la orice varsta si de catre oricine. Intotdeauna vom putea spera ca vom avea succes si vom putea sa fim fericiti. Acum depinde numai de noi!

Iata in continuare cateva tehnici simple pentru dezvoltarea inteligentei emotionale:

1. Faceti efortul de a va cunoaste mai bine, urmariti sa aflati ce fel de personalitate sunteti, obisnuiti sa practicati introspectia si autoobservarea. Identificati-va fricile si dorintele profunde. Autocunoasterea este piatra de temelie daca dorim sa ne imbunatatim inteligenta emotionala.

2. Reflectati la sentimentele voastre. Constientizati-va emotiile cu care va confruntati si gasiti cele mai fine nuante ale acestora. Invatati sa le denumiti. Spuneti de exemplu „ma simt confuz”, „neimplinit”, „neinteles”, „respins”, „rusinat” si nu simplu „ma simt nasol”.

3. Faceti distinctie intre gandurile si sentimentele dumneavoastra.  Spuneti „Ma simt neglijat”  nu „Simt ca ceilalti au treburi mai importante”.

4. Asumati-va sentimentele pe care le aveti.  Recunoasteti ca „Sunt gelos” nu „Tu ma faci gelos”. Analizati-va mai bine propriile sentimente si nu actiunile sau motivele celorlati. Cautati sa va identificati nevoile emotionale neimplinite.

5. Folositi-va de sentimentele pe care le aveti pentru a lua decizii. Intrebati-va: Cum m-as simti daca as face asta? Cum m-as simti daca nu as face? Cum ma simt? Ce m-ar ajuta sa ma simt mai bine?

6. Folositi-va de sentimente pentru a va fixa obiectivele. Ganditi-va cum ati vrea sa va simtiti sau cum ati vrea sa se simta cei din jur, clientii, partenerul, copiii vostri.

7. Validati sentimentele celorlati. Aratati empatie, intelegere si acceptare pentru ceea ce simt cei din jur. Nu-i criticati, judecati, controlati sau etichetati.

8. Invatati sa faceti fata sentimentelor negative. Folositi de exemplu ceea ce de obicei denumim ca fiind minie, enervare, ca sa va simtiti mai dinamizati si energizati.

9. Fiti sinceri si exprimati intr-un mod cat mai obiectiv ceea ce simtiti. Nu afirmati „Urasc ciorapii astia”  sau „Ador cafeaua cu frisca”. Sunt exprimari care sigur nu reflecta ceea ce simtiti cu adevarat.

10. Invatati sa va identificati emotiile mai degraba decat sa etichetati oamenii si situatiile. Pentru aceasta enuntati propozitii alcatuite din trei cuvinte, care incep cu „Ma simt…” sau  „Sunt…”. „Sunt nerabdator”, nu „Este ingrozitor ce se petrece”  sau „Ma simt jignit” si nu „Esti un nenorocit”.

11. Evitati oamenii care va fac sa va simtiti inconfortabil. Deoarece emotiile sunt contagioase, pana veti reusi sa mai cresteti interior si sa puteti face fata emotiilor negative care vi le provoaca, este o atitudine inteleapta sa evitati anturajul care va genereaza stari proaste.

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ultimele articole